SP9 Olsztyn - scenariusz "Jak zierać dane?"

PaulinaKSP9
Posty: 0
Rejestracja: czw paź 31, 2019 5:29 pm

SP9 Olsztyn - scenariusz "Jak zierać dane?"

Post autor: PaulinaKSP9 » sob cze 27, 2020 5:38 pm

https://sp9on-my.sharepoint.com/:w:/g/p ... w?e=uu8q2S

Ankieta – JAK ZBIERAĆ DANE – JAK SIĘ TWORZY WYKRESY SŁUPKOWE
Kluczowe umiejętności:
- odczytywanie i tworzenie diagramów słupkowych (wykresów)
- przeprowadzanie ankiet wśród respondentów
- kodowanie i odkodowywanie informacji
- porównywanie danych ilościowych
Wspierane kluczowe umiejętności matematyczne:
- zrozumienie zadań i wytrwałość w dążeniu do ich wykonania
- modelowanie z użyciem matematyki
Słownictwo matematyczne:
- ankieta
- wykres
- dane
- statystyka
- ilość
- porównywanie - więcej/mniej
Wprowadzenie:
Pogadanka z uczniami na temat zbierania danych np. Jaki najbardziej lubisz kolor? (zielony, niebieski, żółty, czerwony). Na podstawie uzyskanych odpowiedzi porównujemy wyniki na tle klasy, aby ustalić najbardziej lubiany kolor z pośród podanych. Przedstawiamy uczniom różnego rodzaju wykresu, aby na podstawie wywiadu stworzyć przykładowy na tablicy. Prezentujemy sposób przedstawiania danych w postaci wykresu słupkowego.
Rozpoczęcie lekcji:
1. Ulubiony owoc w mojej klasie. Przeprowadzenie ankiety wśród kolegów (wybrane 8 osób) i zaznaczenie ich wyborów w poniższej tabelce (ankiecie). Wręczenie uczniom tabelek, które ułatwią zbieranie danych:
<tabelka>

2. Porównanie danych w tabelce. Jaki owoc jest najbardziej lubiany? O ile więcej osób wybrało banany niż śliwki? O ile mniej...? etc.
3. Przedstawienie danych w wykresie za pomocą klocków LEGO. Zakodowanie owoców (stworzenie legendy do owoców) np. banan – żółty klocek 1 pinowy, truskawka – czerwony klocek 1 pinowy, śliwka – fioletowy klocek 1 pinowy.
4. Wykonanie wykresu na podany przykład – stworzenie wykresu, odczytywanie z niego danych. Ilość osób, które wybrały dany owoc prezentowana jest z lewej strony i odczytywana na podstawie ilości pinów.
<zdjęcie>
Śliwki – 1 osoba
Truskawki – 5 osób
Banany – 2 osoby

5. Uczniowie prezentują i porównują swoje wyniki w parach oraz na tle klasy.
6. W kolejnym etapie można poprosić, by taką sama ankietę uczniowie przeprowadzili na większej grupie badawczej i przedstawili dane na kartce papieru (karta pracy z wykresem) lub stworzyli wykres w programie komputerowym.