Scenariusz zajęć otwartych dla rodziców pt. Torebki pełne klocków mam, z przyjaciółmi z bieguna północnego pobawię się i

Moderator: AniaBednarczyk

sonia25121993
Posty: 0
Rejestracja: pt sty 03, 2020 6:02 pm

Scenariusz zajęć otwartych dla rodziców pt. Torebki pełne klocków mam, z przyjaciółmi z bieguna północnego pobawię się i

Post autor: sonia25121993 » sob lut 01, 2020 9:26 pm

Scenariusz zajęć otwartych dla rodziców pt.: ,,Torebki pełne klocków mam, z przyjaciółmi z bieguna północnego pobawię się i ja”
Prowadzące: Sonia S., Eliza T., Justyna B.
Data: 16.01.2020 r.
Grupa wiekowa: dzieci 5 i 6 letnie


CELE OGÓLNE:
1. Zapoznanie rodziców z innowacyjną rozwiązaniami edukacyjnymi: metodą LEGO Education Steam Park i Coding Express.
2.  Integrowanie się dzieci i rodziców podczas wspólnych zabaw.

CELE SZCZEGÓŁOWE:
- dziecko rozwija kreatywność, doskonali koordynację wzrokowo-ruchową, doskonali umiejętność rozwiązywania problemów
- dziecko rozwija umiejętność współpracy w małej grupie podczas rozwiązywania zadań z zastosowaniem klocków LEGO EDUCATION
- dziecko rozwija kompetencję językowe i matematyczne

METODY:
- słowne: rozmowa, pogadanka, wyjaśnienie,
- czynne: zadań stawianych do wykonania,
- oglądowe: pokaz, demonstracja.

FORMY:
grupowa,
indywidualna.

ŚRODKI DYDAKTYCZNE:
  • pudełka z klockami LEGO Duplo STEAM Park (2 zestawy),
  • klocki LEGO Duplo Coding Expres,
  • torebki z klockami,
  • kostki lodu,
  • koperta z listem,
  • sylwety śladów niedźwiedzia polarnego,     
  • sylwety pingwinków i guziczków,
  • ilustracje z kodami,
  • ilustracje (statek, ślizgawka, igloo, tory),      
  • ilustracje zwierząt polarnych,
  • wesołe i uśmiechnięte buźki,
  • kolorowe karteczki,
  • piłki jeżyki,
  • obręcze,
  • maskotka pingwinka,
  • płyta CD z nagraniem piosenki.
I Wprowadzenie do tematyki zajęć

„Lodowa kraina”:
Dzieci siedzą w kole. W sali gaśnie światło. Rodzice siadają za dziećmi i zasłaniają im oczy dłońmi. Nauczyciel włącza odgłosy charakterystyczne dla zimy – chodzenie po śniegu, śnieżyca. Następnie podchodzi kolejno do dzieci z miseczką, w której znajdują się kostki lodu – dzieci wkładają ręce do środka, dotykają, zapoznają się ze strukturą tajemniczego i zimnego przedmiotu. Podają przy tym swoje propozycje. Nauczyciel nie potwierdza ani nie zaprzecza podejrzeniom dzieci.
„Lodowe powitanie”:
Nauczyciel przykrywa miseczkę z lodem, natomiast rodzice odsłaniają oczy dzieciom.
Dzieci wypowiadają się na temat tajemniczego przedmiotu – jaki był, co może oznaczać, skąd może pochodzić, z jaką porą roku się kojarzy (nauczyciel naprowadza). Następnie, nauczyciel rozdaje i prezentuje kostki lodu dzieciom i rodzicom. Rodzice i dzieci wspólnie witają się przy pomocy lodowych kostek – trzymają je w dłoniach, dotykają twarzy, cieszą się ze wspólnie spędzanego czasu.

II Zajęcia właściwe

,,Śladami niedźwiedzia polarnego podążamy torebki z klockami LEGO odkrywamy”
Dzieci siedzą w kole z rodzicami. Nauczyciel opowiada, że przygotował niespodzianki, które niestety gdzieś zaginęły. Osoba prowadząca nawiązuje do tajemniczych, kolorowych  śladów w przedszkolu. Prosi dzieci i rodziców, by na chwilę zamienili się w ,,detektywów” i pomogli odkryć tajemnicę, dokąd mogą prowadzić te ślady. Następnie dzieci i rodzice losują kolejno karteczki w różnych kolorach (niebieskie, zielone, pomarańczowe, żółte) i z różną liczbą oczek (od 1 do 4). Po wylosowaniu dzieci i rodzice łączą się w grupy ze względu na wylosowany kolor karteczki i wyruszają w podróż. Zadaniem dzieci i rodziców jest odnalezienie torebek z klockami ukrytych w przedszkolu podążając śladami niedźwiedzia polarnego, których kolor jest zgodny z wylosowaną przez nich kartką i przyklejoną na niej liczbą oczek.

,,List od Pingwinka Tulinka”
Po odnalezieniu torebek z klockami rodzice i dzieci wracają i zauważają umieszczoną w sali kopertę z listem zaadresowaną do grupy ,,Słoneczka”. Nauczycielka odczytuje treść listu, dzieci wypowiadają się na jego temat:

,,Drogie Słoneczka

Piszę do Was z bardzo dalekiej, lodowej krainy. Od dawna mieszkam na biegunie południowym, są tam moi przyjaciele pingwiny, bardzo ich kocham, ale chciałbym zaprzyjaźnić się z innymi zwierzątkami i wyruszyć na biegun północny. Niestety sam sobie nie poradzę, czy pomożecie mi rozwiązać kilka zadań i spełnić moje marzenie?

Pingwinek Tulinek”

- Kto napisał do nas list?
- O co prosi pingwinek Tulinek?
- Czy pomożemy Pingwinkowi dotrzeć na biegun północny?

1) ,,Tajemnicę odkrywamy, mieszkańców bieguna północnego poznamy”

,,Kochane dzieci!
Bardzo się cieszę, że chcecie pomóc  mi poznać zwierzęta mieszkające na biegunie północnym. Dostałem od mojej babci Telimenki tajemniczy szyfr, który ma pomóc mi odgadnąć, kto mieszka na biegunie. Niestety sam nie potrafię go rozwiązać, ponieważ nie znam liter. Pomożecie mi? Bardzo Was o to proszę”.
Wasz Pingwinek

Dzieci i rodzice rozpakowują torebki klockami, następnie układają zgodnie z kodem prezentowanym na ilustracji klocki LEGO i odczytują hasło- nazwę zwierzęcia mieszkającego na biegunie północnym i wyszukują ukrytą w sali ilustrację zwierzęcia (sowy, pingwina, renifera, foki).

2) Zabawa muzyczno-ruchowa „Podróż pingwinka Tulinka”
,,Drogie Słoneczka! Dzięki Wam wiem kto mieszka na biegunie północnym. Bardzo się cieszę i z tej radości mam ochotę zatańczyć. Pobawicie się ze mną?     
Pingwinek


3)„Pingwinek Tulinek i zagubione guziczki”
,,Drogie Słoneczka!

Pilnie potrzebuję Waszej pomocy! Podczas, gdy my bawiliśmy się z naszymi przyjaciółmi, reszta mojego Pingwinkowego stada pogubiła wszystkie guziki ze swoich fraków – były po cztery na każdym! Nie poradzę sobie sam z nimi wszystkimi!
Poza tym, aby odnaleźć te wszystkie guziczki musimy rozwiązać aż dwie zagadki! Proszę, pomożecie?”


Pingwinek Tulinek
Oto pierwsza zagadka: Dziś jest Pingwinek nie w humorze, co Pingwinka  trapić może? Wiatr mi zerwał guziczki trzy. Wiesz ile zostało mi?

Oto druga zagadka:Dziś Pan Pingwin jest w humorze, co cię tak weselić może? Wiatr dwa guziczki dodał mi, policz ile teraz ich?     
Dzieci otrzymują papierowe sylwety pingwinków, zestaw 5 guziczków oraz zestaw 5 klocków Lego, które rozkładają przed sobą na białej podkładce.Dzieci na początku zabawy układają wszystkie guziczki na pingwinku, a ich ilość określają również przy ułożeniu odpowiedniej liczby klocków. Dzieci wykonują zagadki i zgodnie z ich treścią dodają bądź ujmują liczbę guziczków, tak samo klocków.

4) ,,Tory dla expresu polarnego budujemy i Tulinkowi na biegun północny dostać się pomożemy”
,,Kochane Słoneczka!
Już tylko kilka chwil dzieli mnie od dotarcia na biegun i poznania nowych przyjaciół. Bez Was nie udałoby mi się dotrzeć do tego miejsca. Czeka nas ostatnie zadanie. Czy pomożecie mi je wykonać?”
Pingwinek Tulinek

Chętne dzieci z grupy losują obrazek (statek, ślizgawka, igloo, tory) i w grupach budują z klocków wylosowaną konstrukcje. Następnie dzieci wspólnie z nauczycielką i rodzicami tworzą opowieść zaczynającą się od słów: ,Pewnego dnia Pingwinek Tulinek postanowił wybrać się na biegun północny, by poznać nowych przyjaciół. Na początku swej podróży…….”
III Zakończenie

1. „Śnieżynka” – wyciszenie oraz relaksacja z piłką jeżyk:
Dzieci siadają w kole, natomiast rodzice za nimi. Światło w sali gaśnie.
Rodzice otrzymują piłkę ,,jeżyk” i zaczynają nią delikatnie masować dziecko w rytm utworu muzycznego pt. „Śnieżynki”. Rodzice wraz z dziećmi wyciszają się, wyrównują tor oddechowy.
Ewaluacja
Rodzice i dzieci otrzymują sylwety smutnych i wesołych buziek i oceniają zajęcia. Jeżeli podobały im się dzisiejsze zabawy podnoszą w górę wesołą buźkę, jeśli nie- smutną.
Podziękowanie za przybycie.